Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


FB-111 Switchblade

2008.12.17

1966-ban kezdte fejleszteni a General Dynamics az F-111-es stratégiai bombázó változatát, az FB-111-est. Átmeneti típusnak szánták, a B-58 Hustler közepes bombázókat tervezték leváltani vele, amíg ki nem fejlesztik a B-52-es kis magasságban bevethető, nagy áthatolóképességű utódát. A változtatható szárnyállású, kis és nagy magasságban egyaránt szuperszonikus gép ideálisnak tűnt erre a feladatra. A programmal, akárcsak a B-58-as, vagy a B-70-es fejlesztésekor, állandó költségvetés-túllépési gondok voltak. A tervezett 210 gép helyett csak 76 készült.

Az első FB-111 1968-ban repült először. A gépnek az F-111-eshez képest kb. 1 méterrel hosszabb szárnya van, hogy nagyobb hatótávolságot érhessenek el, megerősített futóműve, valamint fejlettebb avionikája van. A mintegy 12 tonnával nagyobb maximális felszállótömeggel növekedett a fegyverterhelés és a szállítható üzemanyag is, utóbbi szintén a nagyobb hatótávolságot célozta. Ez 1000 km-rel nagyobb az F-111-esénél, 6200 km, de még mindig csak közepes hatótávolság, ezért hosszabb távolságra való bevetéshez légi tankolásra van szüksége. A viszonylag kis méret miatt kevés hely volt az újabb berendezések beépítésére, például zavarórendszerek az új fenyegetések ellen. A katapultálható pilótafülke súlykorlátja szintén útját állta az elektronika fejlesztésének.

Az előnyei között mindenképpen meg kell említeni, hogy kis és nagy magasságban egyaránt nagy sebességgel képes repülni, nagy az áthatolóképessége és a túlélőképessége. Hajtóművei gyorsan índíthatók, rövid nekifutásra van szüksége a felszálláshoz, ezért gyorsan el tudja hagyni a támadás alatt álló repülőteret. Nagyobb a szállítható bombaterhe, mint a B-58-asnak, 24 bombát, vagy hat nukleáris rakétát (kettőt a bombatérben, négyet a szárnyakon) tud szállítani. Viszont ehhez a szárnyaira is fegyvert kell függeszteni, emiatt pedig a szárny nem nyilazható hátra a nagytávolságú repüléshez, ami csökkenti a hatótávolságot.

A sok hátrány és a magas gépenkénti költség miatt az FB-111 programot visszaskálázták. Tervbe vették az FB-111-es jelentősebb módosítását, amellyel a gépet meghosszabbították volna, így a hatótávolság 2200 km-re növekedett volna, lett volna hely újabb elektronika beépítésére és a gép 15 atomtöltetű rakétát hordozhatott volna, valamint erősebb hajtóművet is kapott volna, de a terveket elvetették. 1980-ban újra elővették ezeket a terveket és a meglévő FB-111-esek mellett az F-111D-ket alakították volna át, de a Stratégiai Légierő Parancsnokság az FB-111B/C helyett a továbbfejlesztett B-1-esek mellett döntött.

 

Ez az F-111-es háromnézeti rajza, de a külső különbségek gyakorlatilag elhanyagalhatók

Műszaki adatok

Gyártó: General Dynamics
Hosszúság: 25 m
Fesztáv: 23,3 / 11,3 m
Magasság: 5,6 m
Üres tömeg:
Tankolható üzemanyag:
Maximális fegyverterhelés:
Maximális felszállótömeg: 57 000 kg
Hajtómű típusa:
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye:
Maximális sebesség:
Szolgálati magassági határ:
Hatótávolság: 6200 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: bombakamra + 4 a szárnyak alatt
Személyzet: 2 (pilóta és navigátor)
Fegyverzet: 6 SRAM nukleáris töltetű rakéta vagy 6 atombomba, vagy 24 hagyományos töltetű gravitációs bomba
Fedélzeti elektronika: terepletapogató lokátor
Hadrendbe állították: 1968
Bevetették: Líbia, 1986
Üzemeltető országok: USA, Ausztrália
Ára: nem ismert
Ismert változatok: nincsenek

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Teljesen hátranyilazott szárnyakkal A kiterjesztett szárnyak alatt nagy tömegű fegyver látható, amelyek miatt nem lehet hátranyilazni a gép szárnyait Felszállás közben - jól látszik az utánégető Az FB-111 és fegyverzete Egy FB-111-es megpakolva Mk-82-es 227 kg-os hagyományos töltetű bombákkal
A bombakamra nyitva van Utántöltés közben Hármasban Az FB-111-esnek éppúgy, mint az F-111-esnek katapultálható az egész pilótafülkéje. Itt egy erdőben földet ért kabin látható, egész épségben. A személyzet csak kisebb sérüléseket szenvedett.