Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


F-15E Strike Eagle

2008.12.17

További képek

 

Vissza az F-15A-D oldalához | Elektronika | Fegyverzet | Műszaki adatok/háromnézeti rajz | Fotóalbum

 

Ez a változat légifölény-vadász és taktikai gyorsbombázó, nagytömegű földi célok elleni fegyvert képes hordozni. Erősebb hajtóművekkel szerelik, amelyet digitális vezérlésének köszönhetően négy másodperc alatt lehet üresjáratból maximális utánégetőre kapcsolni. Nagyobb a maximális felszállótömege. A kormányműveket háromszorosan túlméretezett fly-by-wire rendszer vezérli. Kétfős személyzete van: pilóta és fegyverkezelő. 1986-ban állították hadrendbe, Amerikán kívül Szaúd-Arábia, Japán, és Izrael üzemelteti, 2005-től K típusjelzéssel Dél-Korea is hadrendbe állítja. A USAF utolsó, 10 darabos rendelését 2004-re teljesítik. Ez a sorozat már fel lesz készítve az új generációs precíziós fegyverek (JDAM, JSOW, WCMD) hordozására, programozható fegyverrendszer-kezelő számítógépet, fejlesztett éjjellátó készüléket és három aktív mátrixos LCD-t építenek bele.

Elektronika: APG-70 fázisvezérelt rácsantennás radar, amely nagyfelbontású képeket képes kézíteni a földi célpontokról, Litton lézergiroszkópos inerciális navigációs rendszer. Lockheed LANTIRN (kismagasságú infravörös navigációs és célzórendszer) konténer, amelynek a segítségével bonyolult terepviszonyok között is kb. 60 m magasan 960 km/h-s sebességgel lehet repülni. A LANTIRN tartalmaz egy lézeres célmegjelölőt és egy befogó FLIR-t (IRST — infravörös kereső-célzó rendszer) is. Amikor a személyzet a radaron célpontot azonosít, a kurzorral kiválasztja és az adatok továbbítódnak a LANTIRN-ba, amelynek a befogó FLIR-je megcélozza a célpontot a levegő-föld fegyverekkel akár 15 km-ről. Az adatok áttöltődnek a precíziós fegyverek, pl. lézerirányítású bomba önirányító fejébe, amely kioldás után célra irányítja magát. Elektronikus hadviselés: integrált rendszer: Lockheed-Martin AN/ALQ-135C radartevékenység-észlelő rendszer, Raytheon AN/ALQ-128 elektronikus hadviselés-észlelő rendszer, Northrop Grumman AN/ALQ-135(V) radarzavaró rendszer, BAE AN/ALE-45 csalikilövő. 2001 augusztusában a Lockheed-Martin megbízást kapott a Sniper XR (eXtended Range) célzórendzer beszerelésére az F-15-ösökbe és az F-16-osokba. Ebben lesz egy nagyfelbontású közepes hatótávú FLIR, egy két üzemmódú lézer, CCD TV, lézeres célmegjelölő és számítógép hatékony képalkotó algoritmusokkal. A fegyverkezelőnek van két színes és két monokróm katódsugárcsöves kijelzője. Látja a radart, az infravörös szenzorok képét, a fegyverrendszerek állapotát és az elektronikus tevékenység műszereit. Az ő feladata a navigáció, amelyben segít neki az Allied Signal mozgó térképe és a célok befogása, követése. A pilótának van egy színes és két monokróm kijelzője, valamint a HUD, amelynek a holografikus képén látja az aktuális repülési és harci információkat. Később kap majd egy sisakba épített integrált kijelzőt.

Fegyverzet: 11 tonna fegyvert lehet rápakolni, légiharc-feladathoz maximum 4 Sidewindert és max. 4 Sparrow-t, vagy max. 8 AMRAAM-et. Földi célok ellen hordozhatja a GBU-10, -12, -15, -24 lézerirányítású bombákat, kazettás bombákat, AGM-65 Maverick rakétákat. A típus felszerelése JDAM, JSOW, WCMD fegyverekkel és AGM-130 robotrepülőgéppel folyamatban van, ezen kívül a Strike Eagle az elsők között lesz felszerelve a Small Diameter Bombbal. Beépített Gatling 20 mm-es gépágyúja van.

Dél-Korea 40 darabot rendelt belőle, az ő (K jelű) variánsuk tartalmazni fogja a BAe IEWS ALR-56C(V)1 radarriasztó rendszerét, a BAe IDS ALE-47 zavarótöltet-kilövőjét és a Northrop-Grumman ALQ-135M radarzavaró készülékét. A Lockheed-Martin szállítja a Tiger Eyes szenzorkészletet célzókészülékkel. A szenzorok: középtávú pásztázó FLIR, lézer és CCD. Beépítenek továbbá egy navigációs készletet terepkövető lokátorral, középtávú pásztázó FLIR-rel és nagyhatótávolságú IR kereső- és célzórendszerrel. A Kaiser a pilótafülkét fejleszti fel öt LCD-vel, négy többcélú másik LCD-vel és egy széles head-up displayjel. Természetesen mind aktív mátrixosak.

 

 

Műszaki adatok

Gyártó: Boeing (korábban McDonnell-Douglas)
Hosszúság: 19,45 m
Fesztáv: 13,05 m
Magasság: 5,65 m
Üres tömeg: 20 411 kg
Tankolható üzemanyag: nincs adat
Maximális fegyverterhelés: 11 t
Maximális felszállótömeg: 35 450 kg
Hajtómű típusa: Pratt & Whitney F100-PW-229
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 130 kN
Maximális sebesség: 2,5 mach
Szolgálati magassági határ: 20 km
Hatótávolság (két áramvonalas póttartállyal + 3 póttartállyal): 5600 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 5 a törzs alatt (és az áramvonalas póttartályokon) és 1-1 a szárnyak alatt
Személyzet: 2 fő (pilóta és fegyveroperátor)
Hadrendbe állították: 1986
Bevetették: Öböl-háború (1991)
Üzemeltető országok: USA, Szaúd-Arábia, Japán, Izrael
Ára: nincs adat
Ismert változatok: K (Dél-Korea számára)

 

Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!

Saját fényképem a kedvenc repülőgépemről, az F-15E Strike Eagle-ről, Farnborough - 2000. Mellette a fegyverei vannak kiállítva Leszálláskor nem fékernyőt, hanem egy nagyméretű t9rzsféklapot használ fékezésre Légi utántöltés bevetésen Dél-Irak fölött
Az oldalsó üzemanyagtankokon jól láthatóak felfüggesztési pontok Egy állig felfegyverzett F-15E JDAM kísérleti oldása Kazettás bomba oldása